Alexander McQueens ufærdige FW 2010/11 kollektion

McQueen’s fascination af det obskure og halvokulte (tænk bare på hans ikoniske skulls) er i FW kollektionen præsenteret som katolske helgener.

Lidt flere katolske helgener. Og en hovedbeklædning, som er lidt ude af kontekst, men jeg synes det en slags “Fugl Føniks” look. Sex, død og religion blev ofte brugt som inspiration for McQueen, så det er måske ikke så usandsynligt, at han kunne være blevet inspireret af en føniks fugl, der genopstår af sin egen aske.

Kreationen her kunne meget vel være en burgundisk kjole i 1500-tallet. Han har blandet mange stilarter på tværs af tid, kulturer og landegrænser i denne kollektion.

Så går der lige fugl føniks i den igen. Der er lige lovligt meget guld i kollektionen, og selv om denne overdel måske ikke så let kan forvandles til en “ready-to-wear”, synes jeg alligevel at den er gudesmuk.

De hovedbeklædninger, som ikke er besat af en påfugl, er med til at nedtone det pompøse look.

 Meget volumniøs og impirialistisk outfit.

Guder fra verden over må også have været en del af McQueens inspirationstavle. Toppen her ligner et oldnordisk ornament, sådan en slags udsmykning, man nemt ville kunne finde på et smykke på Nationalmuseets afdeling for bronzealder.

Chinatown goes Red Light District. De lange ærmer får jakken til at ligne en kimono, og trykket som minder lidt om den kinesiske figur “DragonLion”, gør dresset meget orientalsk.

Et fantastisk mix af kulturer. Det sorte brokade stof med løver siger igen Kina, men handskerne og bæltet giver et mere vestligt uniforms-look. Måske fra den mørke middelalder. Der er noget mørkt og dunkelt og mystisk over denne kreation.

Jeg er fuldstændig forelsket i denne kjoledragt – og kan intet finde at sige om den – lack of words!!!

Hvis McQueen kan være inspireret af kalkmalerier i kirkelofter, og alter-malerier, kan han vel også glasmalerier og kirkers ornamentære vinduer. Det er i hvertfald det første jeg tænker på, når jeg ser på halsstykket her.

Et historisk sceneri forvandlet til en kjole. Smukt.

At McQueen var en udtalt æstetiker er med denne kollektion ikke til at tage fejl af. Hver eneste kreation kunne lige så vel være et maleri, – bare se de sidste to billeder – eller et smukt dekoreret loft i en kirke. Man kommer til at tænke på alle de store franske og italienske bygningsværker, og det giver hele kollektionen en overvældende pompøsitet.

Advertisements