Jeg er et gennemført barn af 80’erne, og har derfor en svaghed for alt præ 1990. Indtil jeg var 13, var jeg af den klare overbevisning, at Tom Cruise lignede min far, og ikke omvendt (faderkomplekser ang mas).

Har man sagt 80’er og Tom Cruise i samme sætning, er der to film man aldrig vil kunne komme udenom. Days of Thunder, og my all time favourite; Top Gun.

Jeg har altid haft et snært af Tomboy over mig. Da jeg fyldte 16, var jeg kæk nok til at ønske mig en Landrover Freelander (jeg fik den ikke). Og drenge var bare altid sjovere at lege med end pigerne, fordi de havde det sjovt på den der impulsive, frigjorte måde.

Når drenge er drenge bedst, er de gennemført ligeglade med hvad andre tænker om dem, fuldstændigt frigjorte af kønsroller og Emma Gad.

Det sammenhold drenge kan have, som det portrætteres i Top Gun, Band of Brothers, Saving Private Ryan, har jeg altid været dybt misundelig på. Jeg har altid ønsket mig en wingman, er overbevist om at jeg ville have været en helvedes sej jægerpilot og synes selv jeg er for lækker i kedeldragt, bomber-jacket og aviatorbrille. 

Indrømmet, der er rigtig meget grimt 80’er. Men så er der samtidig også bare så meget gennemført fedt 80’er. Især 80’er-æstetik.

Som teenager, fanget i provinsen, købte jeg tit LP’er for at tapetsere mit værelse med pladecovers fra The Police, Survivor, Van Halen, Duran Duran, AC/DC og Europe. Der er bare noget helt særligt over 80’er musik, og æstetikken er omkring det, og hvis man tænker på 90’ernes fedtede grunge og 00’ernes plastik-aqua-pop, fremstår 80’erne bare endnu mere ægte. Og for mig er Top Gun bare indbegrebet af ægte 80’er-æstetik.

Jeg er så heldig at kende de skønneste Top Gun plagiater. Hver og en af dem ville bare se skidegodt ud i kedeldragt og læderjakke i en F14. Den her lille billedserie giver mest mening, hvis vi lige samtidig hører Eddie Van Halens ”Top Gun” theme.

80’er-æstetik så det basker, med de bedste wingmen i verden. “You can be my wingman any time”!

 

 

Billederne er taget på deres tur til Berlin. Og selvom indehaveren af kameraet af Mr. Jones, er fotografen diverse tyske piger – ja, jeg kan heller ikke forestille mig en plattere pick-up-line end ”Wollen Sie einem bild tagen?!”, på bedste stiv-dansker-i-berlin-tysk.

