Det er ved at være rigtig længe siden at jeg har blogget – mest fordi jeg har gang i rigtig mange projekter lige pt. (som jeg nok skal fortælle mere om ved lejlighed!).

Jeg har de sidste aftner (når jeg har kedet mig) hygget mig lidt med billedmanipulation, og vil lige dele et par gode sider med jer! Jeg elsker at lave skarpe digi-fotos om til vintage-look-a-like-fotografier, og jeg har de sidste par dage brug de følgende sider.

Først et originalfoto;

Original

 

“Cross Process Effect”

www.phixr.com

Denne effekt opnår man ved at skifte mellem forskellige kemikaler, når man behandler fotografier – altså den gammeldags slags I ved – dem af papir. Dette skaber dramatiske farver og kontrast, uden at motivet står knivskarpt. Man har kendt teknikken siden 1960’erne, men det var i 1990’erne, at effekten nåede højden af sin popularitet med fotografer som Nick Knight, der brugte effekten i sine mode-fotografier.

Cross Process

Hvordan?

Du kan gøre det i et billedredigeringsprogram ved at skrue lidt på farvebalance og kontrast, men du kan også bruge Phixr. Gå ind på www.phixr.com og trykg på “Get started” – du kan vælge at oprette en konto eller – Hurra – du kan lade være! 

Upload dit billede og vent – den tilpasser størrelsen hvis dit billede er for stort. Når det er uploadet kommer det frem på skærmen – nu vælger du bare “Color effects” fra icon-menuen til venstre (det er det lille ansigt med hat på). Der kommer en popup frem med dine valgmuligheder, scroll lidt ned, og vælg “Cross Process”. Når billedet er færdigbehandlet (et lille sekund) kan du downloade det. Det er nemt og smart!

1960’er effekten

www.picnik.com

Selvom der er sket mange teknologiske fremskridt, er der en særlig charme over billeder fra “gamle dage”. Der blev brugt farvestoffer, som henfaldt med tiden – især hvis de blev udsat for lys – og derfor har mange af dine forældre eller bedsteforældres billeder fået en pink eller gullig tonning som tiden er gået. 

Det er billeder med ægte Vintage-feeling!

1960

Hvordan?

Ind på www.picnik.com og tryk Get Started – ingen registrering først! Tryk upload foto i øverste venstre hjørne, og dit billede kommer frem. I øverste menu-linje vælger du nu “Create”, og i menulinjen nedenunder vælger du “effects” – scroll ned til du finder 1960 og klik. Du kan vælge at beholde de runde hjørner, eller lade være, og du kan også vælge hvor meget favnen skal “fade” ud. Jeg har sat den på 0% på billedet herover. 

Se på den øverste menulinje igen og vælg sidste menu “save and share”, og gem dit billede på din computer.

Det er skidesjovt at lege med billedmanipulation, især når man kan gøre det ved bare et tryk på en knap! Jeg leger videre, og deler mere med jer inden længe!

Kærlighed fra Kænguruland!

