Blog-udfordringen dag 11; En Youtube-video du specielt godt kan lide.

Dan Turell masse-producerede tekster. Digte, romaner og noveller i et væk. Det ene bedre end det andet. Ingen tvivl om, at min yndlings er “Storby-trilogien”, smækfuld af fede københavner-digte.  

Udover at være forfatter, var han virkelig også en original karakter, og på Youtube findes der endeløse mængder af tv-klip med ham. Han var en mester ud i selviscenesættelsens kunst, og forstod at brande sig selv udover hans forfatterskab.

Mange af hans digtoplæsninger er simpelthen for underlige, og jeg bryder mig ikke om hans måde at læse dem op på, det forstyrrer simpelthen mit indtryk af ordene. Ja, det er måske lidt kækt at kritisere hans måde at læse op på, eftersom det var hans “thing”.

Men jeg faldt over et klip, fra en tv-udsendelse “Lørdagshjørnet”, hvor han fortæller om hans barndom. Det er for det første en smuk og sød historie, og for det andet er fortællingen perfekt. Derudover er det hylemorsomt at se det interview. Så bliver det ikke mere 70’er. Og hvor kan jeg le af, hvor r*v-provokerende og ubehøvlet Onkel Danny egentlig er.

Lyt til hele fortællingen, den er hjerteskærende varm! Især den om mønterne.

Jeg kan se det igen og igen. Jeg ville ønske, at jeg kunne blot det kvarte, af hvad han kunne med ord.

(Hvis nogen derude kan fortælle mere om det her klip, så smid endelig en kommentar!)

